Przedsmaczek naszej imponującej galerii

051.jpg 045.jpg 063.jpg 059.jpg 033.jpg 003.jpg 047.jpg 030.jpg 017.jpg 069.jpg
baner5.gif

Kształtowanie dziecięcej fantazji

,,Kształtowanie dziecięcej fantazji”

Dlaczego dzieci fantazjują? Czy fantazja oznacza ucieczkę do własnego świata, czy też jest przejawem niezwykłej kreatywności dziecka? Na co powinnyśmy zwrócić uwagę w naszych reakcjach na dziecięcą fantazję?

Takie i inne pytania często zadają sobie rodzice, w tym artykule postaram się na nie odpowiedzieć.

Każde dziecko rodzi się z naturalną ,bogatą wyobraźnią. Istotnie ważne jest, aby stwarzać dziecku okazję do fantazjowania, kształtowania jej i wykorzystywania. Jeśli nie będziemy stwarzać dziecku takich okazji, wyobraźnia stanie się słabsza a z biegiem lat może nawet zaniknąć. Możemy zadać sobie pytanie : po co nam wyobraźnia ? Odpowiedź jest bardzo prosta. Gdy nasza wyobraźnia jest dobrze rozwinięta, tym lepiej rozwija się nasz mózg, a co za tym idzie inteligencja. Wyobraźnia jest pomocna w życiu codziennym, bez niej nie umielibyśmy przewidzieć konsekwencji wielu działań. Pomaga ona również rozwiązywać napotykane problemy i im zapobiegać. Wpływa także na wrażliwość emocjonalną i odgrywa szczególną rolę w nauce. Dzięki niej łatwiej zapamiętujemy różne rzeczy, sprzyja także rozwojowi kreatywności.

Rozwój aktywności twórczej, wyobraźni i umiejętności fantazjowania prowadzi do doskonalenia płynności myślenia, wdraża do samodzielności w rozwiązywaniu zadań, rozwija zainteresowania, koncentrację, pamięć, uczy umiejętności skojarzeniowej, oraz motywuje do działania.



Na szczęście w dzisiejszym świecie dzieciom nie brakuje fantazji.

Mają łatwy dostęp do zabawek i sprzętów, zajęcia w przedszkolu dają okazję do manipulowania ,rozwijania działalności twórczej, eksperymentowania oraz kreatywnego działania.

Tadeusz Śliwiak podkreśla ;

,,WYOBRAŹNIA TO SZTUKA MARZEŃ, PRZY

 

JEJ BRAMIE NIE MA BUDKI STRAŻNIKA

 

ANI ŻADNYCH NAPISÓW”



Co zrobić w sytuacji kiedy dziecko zaczyna opowiadać wymyślone historie, które nie mają odniesienia do rzeczywistości. Często historie te są znacznie ubarwione. Dzieje się tak ze względu na to że wyobraźnia małego dziecka jest nieprawdopodobnie żywa, a on sam nie odróżnia faktów od fikcji. Kiedy maluch nieugięcie twierdzi, iż w pokoju stoi, np. smok to naszą pierwszą reakcją na taką sytuacje jest zaprzeczenie. A przecież on sobie naprawdę wyobraża smoka. Jeżeli te wyobrażenia wiążą się z dziecięcym lękiem, należy spróbować urealnić sytuacje a przede wszystkim mocno przytulić dziecko i okazać mu nasze wsparcie. Jeśli mała dziewczynka mówi: " Umiem piec ciasto", to może znaczyć, że właśnie o tym marzy.

 

Przykłady zabaw rozwijających wyobraźnię

i wspomagających kreatywne myślenie:



  • ,,Co kryje się w plamie?" -na kartkę z bloku technicznego wylewamy kilka kropel tuszu lub farby wodnej. Następnie zginamy kartkę na pół, a później ją rozkładamy. Proponujemy, by dziecko wymyśliło, z czym kojarzy mu się plama, co przedstawia .

 

  • ,,Kreatywne rysowanie"- aby pobudzić wyobraźnie dzieci możemy zaproponować im kreatywne rysowanie. Najpierw poprośmy, by narysowały na przykład „kwiat”, a później, by z kwiatka powstało zwierzę. Dalej ze zwierzątka pojazd i tak dalej.

 

  • "Coś z niczego"- należy przygotować dużo starych gazet i czasopism, taśmę klejącą, spinacze. Teraz zaproponuj dziecku, aby wykonało cos co można założyć na rękę, coś co będzie latało, coś co można nosić na głowie, co można dać komuś w prezencie.

 



  • ,,Zagadki z szufladki”- zagadki to forma zabawy, którą dzieci bardzo lubią-lubią je zarówno rozwiązywać jak i układać. Zaproponujmy dzieciom nieco inną odmianę zagadek. Umieśćmy w szufladzie kartoniki ,np. w różnych kolorach, kształtach(koło, trójkąt, prostokąt, owal, kwadrat),ze skrzydłami, z nosami, z włosami itd. Poprośmy, by dzieci spróbowały wyobrazić sobie odpowiedz na pytanie: Co to może być?

Kolejno losujemy kartoniki z szuflady, tak by za każdym razem dziecko mogło sobie do wyobrażonej postaci dołożyć kolejną jej cechę. Na koniec spróbujmy narysować swoje postacie i nazwać je.

 

  • ,,Jesteś…” w celu kształcenia kreatywnego myślenia zaproponujmy dzieciom zabawę polegającą na identyfikowaniu się np. ze zjawiskami przyrodniczymi .Poprośmy ,by dzieci wyobraziły sobie siebie jako zjawisko: jestem wiatrem ,jestem deszczem, jestem burzą, jestem tęczą, jestem trzęsieniem ziemi, jestem mgłą…

 

*Podsumowując;

Dziecięce fantazjowanie staje się więc źródłem swobodnej twórczości dziecka. Konstruując, malując, wyklejając,

komponując, opowiadając, dzieci odzwierciadlają swoje wyobrażenia. Kiedy dziecko ma dobrze rozwiniętą wyobraźnię, jego

„działania” są niepowtarzalne.

 

 

Opracowała; Hanna Węgrzynowska

Bibliografia:

L. Kołodziejska ,,Kształtowanie dziecięcej fantazji” w ,,Wychowanie w Przedszkolu” nr 3/2015

J .Olkusz ,,W świecie wyobraźni” w Wychowaniu w Przedszkolu” nr 1/2013